Der kan være mange lejligheder til at holde en fest. Vi har jo alle fødselsdag en gang om året, og derudover kommer større anledninger såsom bryllup, konfirmation og dåb, samt mærkedage som sølvbryllup eller runde fødselsdage.
Det kan være lidt at en udfordring at skulle arrangere en større fest, da der tit er mange valg, der skal tages og aftaler, der skal træffes. Men med grundig planlægning kan du gøre byrden mindre og undgå at stresse mere end højst nødvendigt.
Lav lister
En god start er at skabe et overblik over de praktiske ting, der skal gøres inden festen kan løbe af stablen. Gå derfor i gang med at lave lister. Og ja, det kan være praktisk at have flere, kortere lister, fremfor blot en enkelt, der er på længde med at halstørklæde og totalt uoverskuelig.
Hver liste kan dække et bestemt emne eller tidsrum. For eksempel kan en have overskriften ”Kort og papirvarer”, og bestå af punkter som invitation, bordkort, menukort og takkekort. I flere tilfælde kan du bestille samtlige disse hos en enkelt leverandør, så de kan matche hinanden.
Hvis du har rigtigt mange ting, der skal klares, kan listerne tage form af en kalender over ugerne eller dagene op til festen. Her kan du notere møde med madleverandør, afhentning af vine og frisørtid, bare for at give nogle eksempler.
Uddeleger
Når du først har listerne på plads, er det også nemmere at uddelegere nogle opgaver. Du behøver jo ikke løbe alle ærinder selv. Hvis festen er et bryllup, har du jo også en partner at dele beslutningerne og ansvaret med, hvilket er en lettelse.
Del opgaverne, så de passer til jeres interesser eller særlige viden. Hvis du for eksempel ikke kan smage forskel på en riesling og en æblecider, er det nok ikke lige dig der skal vælge drikkevarer til menuen. Modsat er det nok dig, der skal stå for dug, servietter med mere, hvis din hjælper synes, at neongul passer til alt.
Vær realistisk
Måske har du længe drømt om et stort bryllup á la kongehuset, eller en 40-års fødselsdag, som ville være en Hollywood stjerne værdig. Men du bliver nødt til at være realistisk, især hvis du ikke har penge som Joakim Von And.
Du bør også være fornuftig i planlægningsfasen og være villig til at opgive eller revidere visse punkter. Hvis ikke du kan få NOMA til at lave maden, kan mindre også gøre det.
Find flere ideer til fødselsdagsgaven her.